Methodes

Snappet
Bouw
Taal in beeld
Wereld in Getallen
Nieuwsbegrip

In de schoolgids staan alle methodes vermeld die wij voor de verschillende vakken gebruiken. Een aantal willen we er even uitlichten.

SNAPPET

Naast de les- en werkboeken voor rekenen en spelling maken we gebruik van de tablets van Snappet. De tablets worden gebruikt om de leerstof te verwerken, maar ook om op individueel niveau aan persoonlijke doelen te werken. De leerkracht heeft snel overzicht op wat er wordt gedaan en waar er extra oefenstof nodig is. En de extra oefenstof is altijd voorhanden. Handig toch? Bij het werken aan de eigen doelen is het tabletonderwijs adapief: lukt het niet? Dan schakelt het programma even een stapje terug. Gaat het je makkelijk af? Dan wordt er automatisch een stapje hoger gezet. Zo krijg je niet meer van hetzelfde, maar wordt er op niveau gewerkt aan je ontwikkeling.

BOUW!

Vanaf groep 2 worden kinderen gesignaleerd die moeite hebben met klankbewustzijn, letterkennis en aanvankelijk lezen. Deze kinderen uit groep 2 t/m 4 gaan met een tutor uit de bovenbouw aan de slag met het computerprogramma Bouw! Door onderzoek is gebleken dat bij risicoleerlingen die met dit programma werken leesproblemen kunnen worden voorkomen. Onze intern begeleider houdt natuurlijk het werken met Bouw! en de voortgang nauwkeurig in de gaten.

TAAL EN SPELLING

Vanaf augustus 2016 werken we van groep 4 t/m 8 met Taal en Spelling in Beeld. Een complete methode die rekening houdt met individuele verschillen, zoals ook wij dat doen in onze groepsplannen.
Onze taal- en spellingmethode sluit prima aan op Veilig Leren Lezen waar in groep 3 mee gewerkt wordt. Wij werken met de laatste versie van Veilig Leren Lezen, de zogenaamde ‘Kim-versie’.

REKENEN

Onze rekenmethode ‘De Wereld in Getallen’ is standaard opgebouwd in drie niveaus. Zo past deze methode perfect bij onze manier van werken. Daarnaast kunnen we met Snappet perfect aansluiten bij de onderwijsbehoefte van de kinderen en kunnen zij bij elke les extra oefenen met het doel van de les of met andere, individuele doelen.

WERELDORIËNTATIE

Vanaf schooljaar 2016-2017 werken de groepen 5 t/m 8 met Argus Clou voor het vak aardrijkskunde. Dit beviel ze goed dat we in schooljaar 2018-2019 starten met Argus Clou voor geschiedenis. Binnen deze methode wordt een beroep gedaan op het onderzoekend leren. Kinderen worden uitgedaagd om over de wereld na te denken en mysteries te ontrafelen. Dat past perfect bij de visie van De Blieken om kinderen voor te bereiden op de vaardigheden die ze nodig hebben in de 21e eeuw!

NIEUWSBEGRIP

Begrijpend lezen aan de hand van actuele berichten, dat is Nieuwsbegrip. Door actief te lezen in kleine groepjes,  korte instructie en gerichte opdrachten, vragen stellen aan elkaar, te strepen en mindmappen te maken, worden de belangrijke strategieën aangeleerd om een tekst goed te leren begrijpen en te doorgronden.

KUNSTKABINET

In het Kunstkabinet zit een complete leerlijn kunstzinnige oriëntatie, waar met hoofd, hart en handen aan de meest uiteenlopende creatieve opdrachten wordt gewerkt. Doordat er veel moet worden samengewerkt, onderzocht, wordt ontdekt en verschillende materialen en technieken worden gebruikt, passen de lessen van het Kunstkabinet goed bij de doelen voor wetenschap en technologie.

 

Mini-Roparun-249
Kindcentrum De Blieken

Klaverbladstraat 1
3286 VR Klaaswaal
0186 - 57 92 20
info(at)blieken.nl

Eten in het KDV

De laatste tijd zien we regelmatig kinderen binnenkomen met hun ontbijt. We willen u vragen de kinderen thuis te laten ontbijten. Bij ons krijgen… Lees meer…

Kinderboekenweek

Dinsdag 2 oktober openen we de kinderenboekenweek. Het thema is: ‘Kom erbij!’ en gaat over vriendschap. Lees meer…

Sponsorloop

Wat zijn wij trots op alle kinderen! Zij hebben ontzettend hun best gedaan om veel geld op te halen voor het goede doel. De leerlingenraad organiseerde een sponsorloop voor het Ronald McDonald Kinderfonds. Lees meer…

Welkom bij het KDV

We zijn inmiddels 2 weken bezig met het thema Welkom Puk. Deze week hebben sommige kinderen Puk op papier aangekleed. We zingen ook twee verschillende liedjes waarbij kinderen hun eigen (achter)naam of de naam van de buurvrouw/man leren zeggen. Lees verder om het liedje te zien. Lees meer…